فرهنگ!

من نمیدونم ما ایرانیا چرا اینجوری شدیم؟! البته نه هممون، ولی خیلیا...

از فرهنگ حرف میزنم، فرهنگ استفاده از فضای مجازی! اینکه زیاد تو فضای مجازی هستیم و همش سرمون تو گوشی و تبلت و فلانه نه، ک البته اینم معضل بزرگیه؛ ولی من اینجا منظورم رعایت ادب و احترام تو فضای مجازیه. عاقا افتضاحیم از این نظر، ب خدا افتضاحیم، ینی دور از جون شما رومون سیاه واقعا با این فرهنگ ب قول معروف ٢٥٠٠ سالمون!! ی جایی نوشته بود ما فرهنگ ٢٥٠٠ ساله نداریم، بلکه ٢٥٠٠ سال پیش فرهنگ داشتیم؛ بد نگفته خوب... 

 

خیلی بده ک تو هرکدوم از این محیطای مجازی میری این بی تربیتی و بی فرهنگیو میبینی؛ حالا بعضی محیطا کمتر و بعضیا بیشتر. هرجا ک هویت کاربرا نامعلوم تره انگار گندکاریاشون بیشتره!! البته دور از جون وبلاگ نویسا، خدا وکیلی محیط وبلاگ تا حالا امن ترین و پاکیزه ترین(!) بوده از بین فضاهای مجازی.

تو اینستاگرام میری میبینی ی جور فضاحت ب بار اوردن، از فحش و دعوا زیر پُست سلبریتی ها و آدمای معروف بگیر تا  اِلٰی ماشااللّه...

تو تلگرام ی جور دیگه، جاهای دیگه همینطور... بدترین قسمتش اینه ک این چیزا حتی ب بازی های اینترنتی و مجازی هم کشیده!

بازی کلش آو کلنز رو شاید خیلیا بشناسین، ی قسمتی هم داره ب نام گلوبال ک افراد مختلف ب طور همزمان باهم چت میکنن، من وقتی دارم بازی میکنم هر از گاهی میرم تو گلوبال و چتای بچه ها رو خاموش میخونم، ینی دفعه ای نیست ک من رفته باشم ولی دعوا نبوده باشه، همش دعوا، همش فحش و فحش کاری، فحشای رکیک و از نوع خواهر و مادر و افتضاااح... سرِ چی؟! هیچی واقعا، من ک تا حالا نفهمیدم چرا دعوا میگیرن! اصن یهو یه نفر میاد یه فحش مینویسه و بقیه میگن خودتی فلان فلان شده، و همینجووور ادامه پیدا میکنه. من نمیدونم تو گلوبالِ کشورای دیگه هم این دعواها هست یا فقط ایرانیا اینجورین؟!!! امروز رفتم دیدم سر شیعه و سنّی بودن دعواست، افراد دوتا مذهب ب هم فحش میدادن ناجور! یا میبینی ب قومیت های همدیگه توهین میکنن... و چیزی ک باعث تاسفه اینه ک اکثر افرادی ک اونجان سنّاشون کمه، ینی اکثرا بین 15 تا 20 هستن، حالا یکی هم مث من سنش این نیس ولی کودک درونش فعاله :/

این بازیا و برنامه ها همشون ساخته ی کشورهای دیگست، بعد تا منتشر شدن ما تو ایران سریع نصبشون کردیم بدون اینکه فرهنگ استفادشو داشته باشیم... اینا جنگ نرم نیس؟! چرا یه بچه ی 16-17 ساله ک الان باید سرش تو درس و کتاب و علم و کنکور و فلان باشه، میاد تو چنین جایی دعوا میگیره و فحشای ناموسی میده؟! نه اینکه بگم نباید بازی و تفریح کنه، میگم چرا انقد مشغله های علمیش کمه ک وقت و تمرکزشو میذاره سر دعوا گرفتن و فحش دادن! اکثرشون هم پسرن و دخترا همش میگن تو رو خدا بس کنید زشته!!! حالا از شماره دادن و درخواست دوستی و اینجور چیزا ک تو همین جاها اتفاق میفته فاکتور میگیرم... لازمه بگم اون اوایل اصلا این بازیِ کِلَش یا برنامه های اینستا و تله و اینا انقد محیطای کثیفی نبودن ک همش توش فحاشی بشه، نمیدونم چرا ما ب جای اینکه ب تدریج فرهنگ استفادشونو یاد بگیریم، بدتر شدیم و ب اصطلاح وا ترقیدیم!!

خیلی دلم پُره و هر روز نسبت ب کشورم و خودمون جوونا ناامیدتر میشم، نسل قبلی ما ک اصن تو جوونیشون اینجوری نبودن وقتی بزرگتر شدن داریم میبینیمشون، خودمون قراره در آینده چی بشیم؟!

خیلی حرفا و مثالا دارم راجع ب این موضوع، اما دیگه از حوصله وبلاگ خارجه!!

ولی سوالی ک همیشه مطرحه و جوابی واسش ندارم اینه ک چکار باید کرد؟ مسئولان چکار کنند؟ منِ نوعی چیکار کنم واسه بالا بردن سطح فرهنگ و تربیت خودم و مردم کشورم در همه زمینه ها، علی الخصوص همین موضوع استفاده از فضاهای مجازی؟!

خدایا خودت کمک کن دیگه...

ساعت 00:00  :) 
نظرات 2 + ارسال نظر
نآزی دوشنبه 24 آبان 1395 ساعت 17:02 http://www.fanos-76-F.blogfa.com

سلام
دقیقا باهات موافقم
ما میخواهیم به کحا برسیم!؟

سلام عزیزم
واقعا معضل بزرگیه این فحاشی تو فضای مجازی

ملی دوشنبه 24 آبان 1395 ساعت 13:16

این ها همه نشون دهنده روح ناارام جامعه هس که اینجوری خودشو نشون میده مردمی که تو فضای مجازی این عرصه رو میبینن که خوده واقعیشونو نشون بدن.

گل گفتی، و اکثر این افراد تو دنیای واقعی احتمالا آدمای با اعتماد ب نفس پایین و تو سری خورن -_-

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد